Sivut

tiistai 9. huhtikuuta 2013

"Käsityöturistina" Tallinnassa, retki Karnaluksiin

Tallinnassa on vaan niin mukava aina pistäytyä. Minä käväisin siellä muutama viikko sitten ystäväni kanssa ja tällä kertaa tarkoituksena oli löytää ja katsastaa, niin paljon puhutun ja ihastellun, käsityöläisten taivaan Karnaluksin. Saavuimme Tallinnaan, TallinkSiljan terminaaliin, siis siihen, jonne useimmat paatit tulevat.

Ajattelimme matkata Karnaluksin suuntaan ratikalla. Pysäkki oli aivan kävelymatkan päässä satamasta, pysäkin nimi on Linnahall. Pysäkillä oli muutama muukin "käsityöturisti" menossa samaan paikkaan, ja olikin mukava jutella muiden kanssa, mitä kaikkea Karnaluksista voisi odottaa.

Ja sieltähän se ratikka sitten kolistelikin, numero 2 Ulemiste. Ratikoita menee Karnaluksiin noin 10 -15 minuutin välein. Ja sitten lippuasia. Me ei ostettu lippuja etukäteen, joka olisi ollut mahdollista tehdä terminaalin kioskista. Vaunussa ei ollut lipunmyyjää, ei lippulaitetta eikä kuskikaan tarjoutunut lippua mitenkään erityisesti myymään. Ratikan lähdettyä liikkeelle, uskaltauduin sujauttamaan kolikon kuskin ovessa olevaan luukkuun, sitten alkoi tapahtua. Kuljettaja näppäili lipun koneeseen, ja sain sen samaisesta luukusta takaisin.

Ratikka kolisteli jokusen matkaa, olisikohan ollut noin 7 minuuttia. Karnaluksin pysäkki on Autobussijaam, "pitää jäädä semmoisen ison valkoisen, marmorisen talon kohdalla pois", osasi joku paikalla aikaisemmin käynyt neuvoa. En kyllä ehtinyt semmoista nähdä... Hyppäsimme pysäkillä pois ja suuntasimme kohti osoitetta K.A.Hermanni 1. Ensin menimme sisään vääristä (ensimmäisistä) lasiovista, mutta kyseessä olivat jälkimmäiset lasiovet, en huomannut mitään isompia mainoskylttejä ovissa tai muualla, mutta rohkeasti sisään vaan. Nyt en kyllä muista, oliko se neljäs kerros, mutta rappusia piti kivuta jokunen päästäkseen vaatimattoman oven taakse, jonka takana...

Aukesi taivas. Huoh, mitä kaikkea ihanaa tavaraa oven sisäpuolella olikaan. Lattiasta kattoon. Lankoja, ketjuja, paperikukkia, solkia, neuloja, puikkoja, helmiä, työvälineitä, kankaita, vetoketjuja, ompelumerkkejä, korsettiluita. Ihan mitä vaan käsillätekijä, ompelija, neuloja osaa edes kuvitella. Paperiaskartelijalle Karnaluksissa tarjontaa ei juurikaan ollut, koristenauhoja, pitsinauhoja sekä paperikukkia lukuunottamatta.

Ja kyllä, voin sanoa, että olin niin mykistynyt kaikesta näkemästäni, etten loppujen lopuksi osannut ostaa oikein mitään. Lisäksi Karnaluksissa käy maksuvälineenä VAIN KÄTEINEN, jota en osannut varata mukaan tarpeeksi, en osannut päättää mitä euroillani hankkisin.

En osaa sanoa kuinka kauan aikaa vierähti, ehkä pari tuntia. Sitten päätimme jatkaa matkaan, kävellen takaisin kohti satamaa. Heti kohta Karnaluksin vieressä törmäsimme kangaskauppaan nimeltänsä Abakhan Fabrics ja poikkesimme sisään.

Kaupassa oli enimmäksee kankaita, mutta koristenauhoja yms. oli myös valikoimissa. Lisäksi kassalla oli käytössä hauska ALE-arpoja. Asiakas sai heittää kolmea noppaa, ja ALE määräytyi noppien silmäluvun mukaan :) Tämä ALE, ei vissiin ole aina voimassa, kaupalla oli joku kampanja meneillään.

Ja matkamme jatkui taasen satamaa kohti. Mutta eihän me kovin pitkää matkaa päästy eteenpäin, kun piti taas poiketa kaupoille, tällä kertaa vuorossa Kanga Dzungel XXL. Tänne kangaskauppaan oli löytynyt ALE-lappu (yhdesta ostoksesta -50%) laivalla jaettavasta ilmaislehdestä (voimassa maaliskuun loppuun saakka).

Ja tavaraa sitä oli sielläkin. Kangaspuollelle me ei edes menty, vaan kiersimme tarvikepuolen, jossa oli hyllymetreittäin nauhoja, kauniisti väreittäin lajiteltuna. Helmiä, ompelutarvikkeita, vetoketjuja, virkattuja kukkasia (kannattaa muuten availla niitä kymmeniä monilokerikkoja), yms yms. Itse ostin täältä vain muutaman ompelukuvan poikaipanoille tuliaisiksi.

Tästä jatkoimmekin sitten matkaa kohti satamaa, herkkuostoksia RIMI:ssä sekä pikainen kierros sataman kauppakeskuksessa. Reissu oli upea, nähtävää oli paljon ja KYLLÄ, kyllä olen menossa tänne toistekin, isomman eurotukun kanssa :)

Postauksesta tuli pitkä, mutta asiaa vaan oli niin paljon. Toivottavasti tästä on apua teille, jotka Tallinnaan "käsityöturistina" matkaatte. Ja, Mukavaa Reissua Mervi!! ;)

1. Tuttu tunne - paluumatkalla laivalla huomaa, että ois voinut vielä ostaa sitä-ja-tätä Karnaluksesta. Ja siellä kun on niin edullistakin.

2. Kiitos Mira, nyt alkoi pukkaamaan matkakuumetta :).
    Näistä kuvista meni pää jo ihan pyörälle.
    T. Mervi

1. Hyvää kannattaa odottaa :) Mukavaa matkaa teille Mervi, koko porukalle sinne Tallinnaan! Muista varata käteistä mukaan.

3. Mä ihmettelen aina tuota nauhojen määrää myös noissa kangaskaupoissa... Suomessahan me saadaan vain haaveilla tuollaisista valikoimista ;)

1. Niin-pä. Tuo nauhojen määrä oli ihan mieletön. Ehkä me Suomessa ei olla niin ahkeria nauhojen käyttäjiä... vielä :)

4. Moikka. todella kiva postsus:) ihan uteluaisuuttani kysyn, että ksuanko tuohon retkeen menii kaiken kaikkiaan aikaa? Ja mikä oli hintataso? Täytyy ensi reissulla mennä muuallekkin kuin vanhaan kaupunkiin ja virukeskukseen :)

1. Suvi, anteeksi etten ole huomannut kommenttiasi aiemmin, toivottavasti ei ole liian myöhäistä. Karnaluksiin kannattaa varata aikaa! Kyllä, se on semmoinen paratiisi, että silmät tippuu aluksi päästä ja ihmetys on suuri, mitä kaikkea siellä onkaan. Retkeen meni aikaa n 2,5 tuntia, enkä oikein osannut ostaa mitään. Aikaa meni ihmettelyyn. Hintataso on HALPA, kannattaa kuitenkin muistaa, että hintoihin lisätään vero päälle, mutta silti tuotteet ovat edullisia. Mukaan kannattaa varata käteistä, kortit eivät käy. Ja SUOSITTELEN! :)

5. Olen viikonloppuna menossa ensimmäistä kertaa Karnaluksiin. Onneksi näin nyt vähän kuvia etukäteen niin on jonkinlainen kuva paikasta etukäteen! Saa nähä meneekö silti pelkästään ihmettelyksi koko reissu :D

6. Etsiessäni karttahakuja Tallinnan satamasta Karnaluksiin, löysin sinun hyvät ohjeet täältä netistä. Niillä suunnistin, taksilla menin. Mikä käsityöläisen "paratiisi". Seur.kerran, kun sinne menen, lista täytyy olla mukana mitä tarvitsee, kun kaikkea löytyy. Kiitos sinulle, oli hyvät ohjeet. Taksilla menin ja kävellen takaisin satamaan. Aikaa jäi vielä istuskella ja nauttia sekä tehdä pikkuostoksia Merekeskuksessa. Matkalta tulin kotiin Pohjois-Savoon keskiviikkoa vasten yöllä.

1. Hei, mahtavaa kuulla, että olet opastukseni Karnaluksiin löytänyt ja perille päässyt! Se onkin juttuni tarkoitus :) Minulle kävi samoin, menin ihan sekaisin kaikesta valikoimasta, enkä oikein osannut ostaa mitään. Ensi kerralla minäkin teen ostoslistan ja varaan vähän enemmän käteistä mukaan. Tallinnassa on onneksi muutenkin kiva nautiskella tunnelmasta. Mukavia käsityöhetkiä Pohjois-Savoon!

7. Also there is Helmehaldjas helmi kauppa in Tartu mnt.55. Visit theri online store www.helmehaldjas.ee! :)

8. Kiitos Mira vinkeistä! Olen lähdössä lauantaina ensivisiitille ja googlettelin vinkkejä. Hauskaa, että osuin sun blogiin! T. Aliisa

9. Ole hyvä vaan! Mukavaa reissua, varaathan mukaan PALJOn käteistä ja PALJOn aikaa :)!

10. Kiitos hyvästä infosta! Menossa viimeinkin parin viikon päästä, kyllä olen tätä odottanutkin! Paljonko ratikkalippu maksoi?

11. Kiitos vinkistä ja niin hyvästä opastuksesta katsotaan miten mun käy....