Sivut

torstai 14. huhtikuuta 2011

Kirjansidoksia

Reilu kymmenen vuotta sitten jäin koukkuun kirjansidontaan, kun opiskelin Ohjaustoimintaa. Kävin paljon kursseja, sidoin kirjoja, albumeita, vihkoja. Aivan mielettömän ihanaa!

Olin pitkään miettynyt, että kirjojen sitominen pitäisi aloittaa uudelleen, noinkohan ne työvaiheet muistuisivat mieleen. Viime elokuussa Intohimona Askartelussa, juttelin Espoon kirjansitojien Seppo Seppälän kanssa ja Sepon innoittamana läksin mukaan Espoon Työväenopiston torstain iltapäiväryhmään.

Lukuvuosi on ollut mielettömän antoisa! Olen käynyt (melkein) joka viikko ihmettelemässä isoja giljotiinileikkureita, nahanohennusta sekä Sepon jämäkkää, erittäin ammattitaitoista opetusta. Jokunen opetuskerta tosin on mennyt "nukkuessa", vähien yöunien jälkeen aivoja lepuuttaen, mutta onneksi muu ryhmä on ollut ymmärtäväinen:) Tänään onkin sitten viimeinen virallinen kerta ja syksyllä taas!
Seppo aloittelemassa demoamista.
Kirstin työvälineitä.



Selän pyöristäminen vasaralla.

Nahan ohennusta Ranskalaiseen sidokseen.

 Pyöristetty kirjanselkä.

Vanhan kirjan uudelleensidontaa.

Esittelyssä hyvä kankaantaustaamispaperi.


Ja minun pinkkejä sidontaunelmia.



Ryhmältä pyydän anteeksi onnetonta nimimuistiani! Olen nimien muistamisessa aivan onneton! Sen muistanee varmasti joku, Ritva on aina Mervi, Saga saattaa olla Anneli tai jotain muuta vastaavaa.

Kurssilla mieleen on taas palannut kirjansidonnan vaiheet, reijityksestä kansitukseen. Olen tehnyt "hiukan" erilaisia projekteja kuin muu ryhmä, mutta olen sitonut kirjoja ajatellen valokuvien tallentamista ja skräppäystä. Nyt siis uskallan opettaa sidontaa myös muille, joten syksyllä alkaa Amalian pilottikurssi kirjansidonnasta!

Mukaan saa jo ilmoittautua, katsotaan miten kurssiaika parhaiten järjestyy.








3 kommenttia:

  1. Nyt en ymmärrä, miten tuo ylläoleva postaus on tuon näköinen! Vaikka kuinka korjaan, väännän ja käännän, mulla se näyttää ihan normaalille, sitten kun tekstin julkaisee näyttää tuolta.

    VastaaPoista
  2. ...hyvä Mira, kyllä, hurahdettu on täälläkin myös reippaasti yli 10v. sitten :-)))

    VastaaPoista
  3. Kerkesin melkein jo ilmottautua, mutta harmikseni oletkin ihan toisessa päässä Suomea, että tyydyn sitten vaan ihastelemaan kättesi jälkeä :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!